Automatyzacja i robotyzacja procesów biznesowych w e-commerce.

Dla przeciętnego klienta dość oczywiste jest już, że po kliknięciu przycisku “kup teraz” i podaniu kodu BLIK, może spodziewać się na swojej skrzynce pocztowej informacji o potwierdzeniu płatności, kompletowaniu zamówienia, a po kilku dniach telefonu od kuriera, że produkt niedługo trafi do jego rąk.

Ta sprawa wygląda jest jednak nieco mniej oczywista dla właścicieli dużych sklepów internetowych, którzy stają przed wyzwaniem rozrastającej się liczby procesów, usług i systemów, które trzeba połączyć, by ostatecznie sprzedać produkt i wygenerować zysk.

Jakie firmy korzystają z automatyzacji procesów biznesowych? Takie jak Zalando!

Z narzędzi BPA (business proces automation) korzystają głównie średnie, duże i bardzo duże firmy, które mają potrzebę połączenia kilkunastu różnych usług i systemów oraz ujednolicenia zarządzania skomplikowanymi procesami realizowanymi dziesiątki tysięcy razy dziennie.

Modelowym przykładem firmy z branży e-commerce, która korzysta z automatyzacji procesów biznesowych jest Zalando. W 2014 roku inżynierowie Zalando wybrali platformę Camunda BPM.

Od tego momentu za pomocą wspólnej notacji, z jednego narzędzia zarządzają procesem zamówienia dla 16 milionów klientów. Elastyczność Camunda BPM pozwoliło Zalando zintegrować usługi obsługujące kupony, programy lojalnościowe, program partnerski czy system logistyczny.

Jak wygląda wdrożenie automatyzacji procesów (workflow automation)? Krok po kroku

  1. Najpierw należy wybrać procesy, które opłaca się automatyzować. Aby automatyzacja przyniosła najwięcej korzyści należy wybrać proces: powtarzalny, nieustandaryzowany lub przynajmniej łatwy w automatyzacji (nie wszystkie zadania można zautomatyzować).
  2. Następnie należy zbudować poparcie w organizacji – wdrożenie narzędzia BPM to duży projekt, a takie wymagają zebrania sprzymierzeńców, którzy pomogą popchnąć projekt do przodu.
  3. Niezbędne będzie również modelowanie procesów czyli przedstawienie istniejących procesów w formie graficznej za pomocą wspólnego języka. Obecnie najpopularniejszą notacją do modelowania jest BPMN.
  4. Następny krok to zbudowanie Proof of Concept czyli szybkie wdrożenie, które pozwoli w kilka tygodni sprawdzić czy zastosowane rozwiązanie się sprawdza. Należy sformułować pewne założenia i zweryfikować je z naszym PoC
  5. Od Proof of Concept droga do projektu Lighthouse i automatyzacji na szeroką skalę jest już bardzo krótka

Jakie procesy można automatyzować w e-commerce?

Najczęściej automatyzowane procesy w branży e-commerce to procesy obsługi zamówień i zwrotów, logistyki czy zarządzania cenami.

A robotyzacja procesów w e-commerce?

Niestety nie wszystkie procesy można w 100% zautomatyzować. Nawet w dużych firmach nadal często mamy do czynienia ze żmudnymi, powtarzalnymi zadaniami, które pracownicy muszą wykonywać ręcznie. W takich przypadkach z pomocą przychodzą narzędzia do robotyzacji procesów (RPA – robotic process automation).

Narzędzia RPA takie jak UiPath służą do robotyzacji powtarzalnych zadań wykonywanych dotąd przez ludzi, bez wprowadzania zmian w kodzie systemów i usług, z których Ci ludzie korzystają. Takie roboty niemalże jak człowiek wyklikują całe zadania… tylko setki razy szybciej!

Głównymi korzyściami z zastosowania robotyzacji jest uwolnienie pracowników od żmudnych zadań, dzięki czemu mogą skupić się na jakościowej, kreatywnej pracy. W ten sposób firma oszczędza czas pracowników, a więc również pieniądze.  Dodatkowa korzyść jest taka, że narzędzia RPA mogą niskim kosztem zintegrować się z niemal każdym systemem, bez potrzeby ingerencji ze strony twórcy oprogramowania.

Jakie procesy w e-commerce można robotyzować? M.in.:

  1. Wystawianie paragonów i fakturowanie
  2. Skanowanie dokumentów i digitalizacja
  3. Obsługa przesyłek (nadawanie listów przewozowych)
  4. Aktualizacja cenników (przeniesienie danych z niezintegrowanych systemów)
  5. Księgowanie zwrotów

Więcej informacji o robotyzacji i automatyzacji procesów biznesowych znajdziesz w e-booku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here