Książki



REALIZACJA GENIALNYCH POMYSŁÓW



marketing interaktywnyKiedy kreatywność zderzyła się z betonem codzienności. Niewolnicy kreatywności - tak nazwać można pracowników agencji reklamowych i marketingu interaktywnego. Czysta kreatywność wydaje się odpowiedzią na wszystkie pytania i celem ostatecznym do osiągnięcia, także dla reszty społeczeństwa. Pewnie gdyby wszyscy mieli twórcze umysły i co chwilę wymyślali nowe pomysły, świat byłby lepszy. Czy aby napewno tyle wystarczy? Książka mocno zaskakuje już po kilku stronach czytania. Po tytule można by się raczej spodziewać słowa napisanego w amerykańskim stylu mówienia wprost i przesadnie optymistycznym językiem. Jednak jest to książka zorganizowana, bez zbędnej krzykliwości i nachalnego rzucania populistycznymi hasłami. Niby amerykańska, ale stonowana. Pozwala to na twórczą i spokojną analizę jej zawartości. O czym właściwie jest? O realizacji genialnych pomysłów - oczywiście! Czym jest ta realizacja? Według autora jest to proces, w którym wykorzystując 3 siły: własną organizację, siły społeczne i zdolności przywódcze, możemy doprowadzić do finału nasze najlepsze pomysły. Pomysły które trzeba wyselekcjonować, na które wbrew wrodzonemu narcyzmowi trzeba spojrzeć krytycznie, umieć zbesztać samego siebie i kłaść sobie kłody pod nogi. Trzeba o nich opowiadać wszystkim dookoła i nauczyć się słuchać krytyki rozumiejąc, że idąc samemu bez wsparcia społecznego nie zbudujemy nic trwałego. Nauczyć się motywować ludzi do ich realizacji. I robić i robić i zasuwać, niczym mała pszczółka, która z czasem stanie się królową. Bo genialne pomysły realizuje się siłą konsekwencji - chodzi o to, żeby stworzyć jeden wielki statek, zamiast kilku małych łódek. Trzeba się też będzie pogodzić z wykresami ganta, co dla nas kreatywnych może być szczególnie trudnym wyzwaniem. A ponieważ My Kreatywni kochamy wyzwania, to książka ta powinna być dla nas pozycją obowiązkową.







GODZINA DZIENNIE Z E-MAIL MARKETINGIEM



marketing interaktywny„Godzina dziennie z e- mail marketingiem” to przewodnik kompletny. Jeśli zajmujesz się tą dziedziną marketingu, na pewno znajdziesz w tej książce wiele odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, bez względu na swój stopień zaawansowania.

Czytając poszczególne rozdziały tego podręcznika, przejdziemy przez wszystkie etapy kampanii e-mail marketingowej. Poznamy jej osiem kluczowych czynników, dowiemy się, jak przygotować się do działań w ramach e-mail marketingu, planować budżet i zarządzać grupami odbiorców. Dowiemy się też, jak działać w przypadku kryzysu, reagować na błędy, których czasem nie da się uniknąć oraz jak wykorzystywać informacje zwrotne po zakończeniu kampanii. Posiądziemy również wiedzę, jak stworzyć dobry e-mail (również na urządzenia przenośne) i jak prawidłowo skorelować go z potencjalnym landingpage.

Autorzy to doświadczeni praktycy. Na kartach tej książki przytaczają mnóstwo przykładów kampanii, które przeprowadzili. Co bardzo ciekawe, nie wstydzą się też opisać swoich własnych wpadek i związanych z nimi doświadczeń. Czytelnik może zatem dosłownie uczyć się na błędach tych, którzy „zjedli zęby” na kampaniach e-mail marketingowych. Co należy podkreślić, to fakt, że autorzy nie twierdzą, że znaleźli złoty środek na realizację kampanii, raczej podkreślają , iż najlepsze praktyki z dziedziny e-mail marketingu nieustannie się zmieniają.

Jedną z najbardziej zaskakujących rzeczy, jakie znalazłem w książce, jest informacja, że najwyższy współczynnik otwarć w kampaniach e-mailowych, odnotowuje się w programach, w których pojawiły się błędy. Brak tematu lub pole z tekstem „To Test” zwykle zwiększają współczynnik otwarć do 75%! Przyznaję, że kuszącą perspektywą jest oparcie kampanii na spreparowanym błędzie.

Podsumowując: Jeśli w jakikolwiek sposób bierzesz udział w przygotowaniu kampanii e-malingowej firmy, w której pracujesz, warto poświecić „godzinę dziennie” na ten podręcznik.







WEBWRITING. PROFESJONALNE TWORZENIE TEKSTÓW DLA INTERNETU



marketing interaktywnyJeśli jesteś początkującym \"webwriterem\" - ta książka jest dla Ciebie. Jeśli jesteś średnio zaawansowanym \"webwriterem\" może dowiesz się z niej czegoś nowego. Jeśli w, dla i pod kątem sieci piszesz nie od dziś, wiesz jak tworzyć perswazyjne teksty, stosować w komunikacji call to action i nie obce Ci są \"sekrety\" SEO nie dowiesz się z niej nic nowego - możesz ewentualnie uporządkować swoją wiedzę.

Zdecydowanie jednak polecam tę książkę wszystkim PR\'owcom, którzy jeszcze \"odkrywają\" internet jako kanał komunikacji. I choć pewnie wielu z nich oburzy się na te słowa, wszak z sieci korzystają od co najmniej kilku lat niemal bez przerwy, z doświadczenia wiem, że część wciąż stara się komunikować z \"nowymi mediami\" w sposób tradycyjny - bardziej opisowy i często mniej skuteczny.

Książka napisana jest prostym, zrozumiałym dla każdego językiem. Dla początkujących być może przydatne okażą się zawarte w niej, proponowane ćwiczenia - ci nieco bardziej zaawansowani raczej je pominą.

Pozycję tą poleciłabym także wszystkim studentom dziennikarstwa oraz specjalizacji marketingowych i PR\'owych, aby wchodząc na rynek pracy wiedza w niej zawarta była \"oczywistą oczywistością\".







SZEŚĆ PIKSELI ODDALENIA.



marketing interaktywnyJeżeli chcesz budować swój własny wizerunek w sieci i w oparciu o ten wizerunek zarabiać pieniądze, np. prowadząc małą firmę, to jest to książka dla Ciebie. Jeżeli prowadzisz większą firmę i chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat strategii marketingowej w Internecie, to nie dowiesz się tego z tej książki. Wciąż jednak warto ją przeczytać - znajdziesz tu ciekawie opisaną, wzbogaconą przykładami, analizę zmiany sposobu komunikacji firmy z klientem, spowodowaną przez Internet.

Czytelnik dowie się, jak stworzyć wokół siebie grupę ludzi (społeczność) i jak stać się jej realnym przywódcą - nie tylko w świecie wirtualnym – oraz jak korzystać z wypracowanej pozycji. Porad i podpowiedzi jest dużo, od bardzo banalnych, jak np. wybór nicka/nazwy, po takie, które ocierają się o filozofię – „nie oglądaj się wstecz”. Wszystko to głównie w oparciu o narzędzia WEB 2.0 i praktykę komunikacji. Da się zauważyć, że książka powstawała przed eksplozją popularności serwisów społecznościowych, czy też autor nie zachłysnął się nimi tak, jak branża w Polsce. Temu zagadnieniu poświęcono zaskakująco mało uwagi.

Autor przedstawia przykłady zza oceanu - czytając je, można odnieść wrażenie, że nie wszystkie pasują do na naszej rzeczywistości. Dotyczy to np. wykorzystania Tweetera. Jeszcze nie słyszałem o jakimkolwiek biznesowym zastosowaniu tego narzędzia w Polsce, głównie ze względu na jego małą popularność.

Zgrabna i chwytliwa teoria „6 pikseli oddalenia” - bazująca na koncepcji sześciu stopni oddalenia - przełożona na świat wirtualny, w moim przekonaniu nie znajduje uzasadnienia, nie stanowi też spoiwa scalającego książkę. Da się zauważyć brak wyraźnego motywu przewodniego. Pomimo tego, każdy z rozdziałów może być pomocny w wypracowaniu swojego miejsca w Internecie, przy czym trzeba wiedzieć, czego szukać.

A na deser można dowiedzieć się, że „.. starsze pokolenie (ludzie powyżej 25 lat) …” ;-)







THE IDEA WRITERS



marketing interaktywnyKsiążka dla wszystkich copywriterów, którzy nie mają odwagi, by poprosić szefa o podwyżkę. Jak o nas pisze jej autorka? Ideator, writer, tech expert, collaborator, socjologist, social media guru, storyteller, conversation keeper, curator, inventor, idea generator, executor, technology savant, brand creativity maestro – i to jeszcze mało! Można utwierdzić się w przekonaniu, że należy nam się te dodatkowe kilka złotych, prawda? Niestety poza tym przekonaniem książka nie wniesie za wiele do naszego życia.

Reklama, jaka jest, każdy widzi. Czy ktoś jeszcze nie zauważył, że era reklamy telewizyjnej już za nami? Autorka opisuje, czym zajmuje się dziś copywriter, ale są to prawdy dość oczywiste. Nie tylko za wielką wodą nie jest już tajemnicą, że zadanie copywritera to tworzenie idei, że ideą tą może być absolutnie wszystko oraz że z wszystkim też ta idea konkuruje – z każdym jednym serialem, filmem czy piosenką. Że naszym zadaniem nie jest tworzenie reklam, kampanii, sloganów, a czegoś, co jest użyteczne, rozrywkowe lub piękne. A najlepiej czegoś, co chętnie współtworzą i czym entuzjastycznie dzielą się sami odbiorcy.

Trzeba jednak powiedzieć, że uważny czytelnik znajdzie w \"The idea writers...\" kilka dobrych cytatów, ciekawych obserwacji, a także przykładów zmyślnych kampanii.







KLIKNIJ TU!



marketing interaktywnyKsiążka przedstawia całkiem inne podejście do projektowania serwisów www niż do tej pory mi znane. Skupia się na tym jak wpłynąć na klienta by osiągnąć pożądany efekt – traktując serwis www jako element stricte reklamowy – kładzie nacisk na jego maksymalną skuteczność w perswazji. Tak, tak, Cialdini i jego „Wywieranie wpływu na ludzi” jako baza pojawia się tu bardzo często. Z tym, że wszystkie reguły znajdują odniesienie w tym, jak projektować architekturę informacji, webwriting czy grafikę serwisu www.

Połączenie wiedzy psychologicznej, graficznej i architektury informacji powoduje, że jest to pozycja wyjątkowa dla kogoś kto chce wiedzieć jak „urobić” swoich klientów lub też poznać przyczynę dlaczego dokonał zakupów za większą kwotę niż początkowo zakładał i jest z tego zadowolony :).

Wiele praktycznych przykładów szczegółowo omówionych włącznie z ciekawymi naukowymi doświadczeniami sprawia, że to co instynktowne staje się uświadomione. Gotowe rozwiązania można wykorzystać od razu w praktyce. Umiejętne wyciągniecie wniosków z tej pozycji na pewno pozwoli właścicielom e-biznesów na zwiększenie obrotów.

Polecam, jako lekturę obowiązkową tym wszystkim, którzy projektują serwisy www, jak również na nich zarabiają.







THE ART OF CLIENT SERVICE



marketing interaktywnyRobert Salomon, znany amerykański specjalista z dziedziny relacji z klientami, opisuje swoje doświadczenia, które zdobywał pracując początkowo jako Account Manager, a ostatnio jako prezes w wielu znanych firmach z branży reklamowej. Wśród jego klientów warto wymienić chociażby: American Express, Citibank, DHL, General Motors, Johnson & Johnson, Levi-Strauss, MasterCard, Mercedes-Benz czy VISA. Co warto podkreślić, Salomon pisze nie tylko o swoich sukcesach, ale także o porażkach. Analizując je, szuka przyczyn i wyciąga z nich pouczające wnioski, którymi chętnie się dzieli. To właśnie sprawia, że książka staje się jeszcze ciekawsza.

Książka podzielona jest na 58 krótkich rozdziałów. Każdy z nich poświęcony jest jednemu zagadnieniu. Salomon nie przedstawia wiedzy teoretycznej. Wszystkie zagadnienia wzbogaca przykładami praktycznymi, przytaczając sytuacje, z jakimi sam miał do czynienia.

Autor ułożył swoje wskazówki w porządku chronologicznym. Najpierw opisuje wszystko to, co dobry akant powinien zrobić, przystępując do nowego projektu, zanim jeszcze pozna swojego klienta. Zdradza, jak dobrze przygotować się do spotkań i je prowadzić oraz jak podsumować wszystkie ważne ustalenia. Pisze też o bardzo ważnym aspekcie – poprawnych relacjach z własnym zespołem. Największy nacisk kładzie jednak na to, jak nawiązać i, co ważniejsze, jak utrzymać dobre relacje z klientem. Salomon podkreśla istotną rolę akanta w procesie budowania długotrwałej relacji klienta z daną agencją.

Autor poświęca też kilka fragmentów na opis tego, jak przygotować prezentację w Power Poincie czy sporządzić dobry brief, co moim zdaniem dla wielu czytelników może okazać się zbyteczne. Nie jest to jednak na tyle istotny fragment aby kogoś zniechęcić. Książkę bardzo dobrze się czyta, ponieważ napisana jest lekkim i przystępnym językiem, a także zawiera wiele zabawnych anegdot. Opisane w niej przykłady są uniwersalne i każda osoba pracująca z klientem na pewno nie raz spotkała się z nimi we własnej pracy. Niektóre rady autora mogą wydawać się zbyt oczywiste. Jednak należy się zastanowić, czy fakt, że doskonale o nich wiemy sprawia, że faktycznie stosujemy je w swoich zawodowych działaniach…

Druga edycja książki Roberta Salomona The art of client services powinna trafić w ręce każdej osoby, która pracuje z klientem, bo warto ją przeczytać, a także do niej wracać.







THE ZEN OF SOCIAL MEDIA MARKETING



marketing interaktywnyKsiążka polecana zwłaszcza tym, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z mediami społecznościowymi.

Jej zaletą jest to, że czytelnik zostaje wprowadzony w świat mediów społecznościowych w szerszym ujęciu marketingowym. Autorka podkreśla istotę strategii, dzięki czemu media społecznościowe nie są oderwane od szerszego kontekstu działań marketingowych. Na uwagę z pewnością zasługuje podział użytkowników na konsumentów i klientów i płynące z tego podziału spostrzeżenia, dotyczące sposobów ich pozyskiwania. Autorka określa różnicę między monologiem, a dialogiem, uczy, co można i co powinno się przekazywać za pomocą narzędzi oferowanych przez media społecznościowe, by zamieniać konsumentów w klientów. Dobrym podsumowaniem zawartej w książce wiedzy są podane na jej końcu konkretne przykłady. Dokładnie omówiono możliwości Facebooka, Twittera i LinkedIn. Jednakże, ze względu na to, że dwa ostatnie portale nie są w Polsce aż tak popularne, rozdziały na ich temat można spokojnie pominąć.

Książka jest dostępna również on-line, hasło dostępu do wersji elektronicznej znajduje się w wersji drukowanej.



The Zen of Social Media Marketing recenzja







Infografiki

Prezentacje

Konferencje

Infografiki, infografika, marketing interaktywny