Konkursy z nagrodami to akcje marketingowe, które cieszą się zdecydowanie największym zainteresowaniem wśród konsumentów. Dlaczego spośród wszystkich ich rodzajów najlepiej organizować właśnie loterie, czyli akcje, w których zwycięzcy wybierani są losowo? Odpowiadamy, korzystając z podpowiedzi specjalistów z agencji reklamowej Gratifica z Łodzi, we współpracy z którą powstał ten artykuł.
Zalety organizacji konkursów z nagrodami i wyzwania z nimi związane
Wszyscy ludzie kochają konkursy – myśl o możliwości zdobycia cennej czy nawet drobnej nagrody kusi i zachęca do uczestnictwa w tego typu akcjach. Z tego względu, konkursy z nagrodami rzeczowymi, gotówkowymi czy w też innej formie, cieszą się niespodziewanie dużym zainteresowaniem konsumentów, a wieści na ich temat są rozpowszechniane szybciej niż te o promocjach w supermarketach.
Firmy i marki decydujące się na organizację tego typu konkursów zyskują dzięki nim mnóstwo potencjalnych klientów, a także ich danych umożliwiających późniejsze przesyłanie komunikatów marketingowych takich jak newslettery czy SMS-y promocyjne. Budują także swój pozytywny wizerunek oraz zwiększają świadomość uczestników konkursów, którzy łatwo zapamiętują organizujące je firmy czy marki.
Konkursy i loterie z nagrodami są jednak trudne w organizacji. Wymagają sporych nakładów finansowych i poświęcenia środków zarówno na same nagrody dla zwycięzców, jak i poszczególne działania związane z organizacją tego typu akcji np. druk formularzy konkursowych czy zatrudnienie specjalistów do oceny zgłoszeń uczestników. Mimo wszystko, organizacja loterii to dobry pomysł, szczególnie dla średnich i dużych firm.
Konkurs z zadaniem czy loteria – co wybrać?
Pora przejść do tego, dlaczego loteria jest lepsza od konkursu z nagrodami przyznanymi za wykonywane przez uczestników zadania. Otóż, mimo tego, że organizacja loterii podlegającej ustawie o grach hazardowych, wymaga uzyskania zezwolenia od Izby Administracji Skarbowej, to jej przeprowadzenie okazuje się dużo łatwiejsze od organizacji konkursu z zadaniem dla uczestników.
Zadanie konkursowe trzeba bowiem najpierw wymyślić, a później – sprawdzić dziesiątki, setki lub tysiące sposobów jego realizacji przez uczestników. Niełatwo wybrać tych, którzy wykonali je najlepiej i ciężko sprawiedliwie rozdzielić nagrody konkursowe. Dużo więcej czasu niż w przypadku loterii, zajmuje też weryfikacja uczestników tego typu konkursu. Warto to rozważyć, zanim postanowi się go zorganizować.
Ponadto, konkurs, który wymaga zaangażowania, wykonania zadania, udzielenia odpowiedzi i tym podobnych, przeważnie spotyka się z dużo mniejszym zainteresowaniem od niewiele wymagającej od uczestników loterii z nagrodami. Tym samym, organizacja konkursu z zadaniem jest mniej efektywna od organizacji loterii podlegającej ustawie o grach hazardowych.
Organizacja loterii wymaga od firmy na nią stawiającej wiele, jednak warto zdecydować się na nią, by błyskawicznie zwiększyć świadomość marki i zbudować jej pozytywny wizerunek, a także pozyskać dane kontaktowe do przesyłania komunikatów marketingowych potencjalnym klientom. W organizacji każdej loterii może pomóc doświadczona agencja reklamowa gratifica.pl w Łodzi, która zajmuje się prowadzeniem takich działań już od 10 lat i zapewnia kompleksową obsługę loterii i konkursów swoich klientów.